carla-kimana-kenia.reismee.nl

Dinsdag 12 okt.....dat was het dan....

2 weken Fikia Dada in Limuru.

Doe me een plezier en bekijk hun site en vooral hun YouTube filmpjes, dan hoef ik het verder niet uit te leggen.

Onbeschrijfelijk en intens dichtbij, verhalen worden tastbaar, knuffelbaar, elke dag opnieuw werden we hartelijk ontvangen en elke dag opnieuw met spijt uitgezwaaid. Door groot en klein. Wat hebben we samen prachtige herinneringen kunnen maken, voor hun, maar niet minder ook voor ons. Herinneringen die voor de meisjes en kids toch een heel klein beetje glans geven aan hun nu al getekende leven, ze zijn nog niet eens volwassen en al zo volwassen. Omgeven door een veilige omgeving leven ze zelfstandig met momenteel zeven (kan max. tien), tienermeisjes en 4 peuters. Alles doen ze, poetsen, koken, groentetuin, naar school gaan, hun baby’s verzorgen en opvoeden, alles met elkaar, ik heb geen enkele keer een wrijving gezien. Alleen maar vriendschap, liefde en dankbaarheid, dat ze daar mogen zijn en naar school kunnen gaan en dat er elke dag eten is. De sfeer, de vriendschap, de dankbaarheid, het is toooo much voor ons om te kunnen bevatten. Waarschijnlijk omdat ze van zo “ver” komen, omdat ze zo erg diep en hulpeloos en radeloos waren voordat ze hier kwamen. Nila en Margie, 2 dames met een gouden hart, locals, social work gestudeerd, runnen dit tehuis en nemen de begeleiding op zich.....meestal onbetaald....als de meisjes maar een thuis en eten en school hebben zijn ze al tevreden. Door sponsoring kan dit tehuis blijven bestaan, nu bijna 2 jaar. Door sponsering hebben wij wat extra's kunnen doen in hun korte vakantie.

.....2 Masai-zussen (nu 13 en 14jr) gered van FGM (besnijdenis) en early marriage, omdat hun moeder overleden is en vader hun wou “verkopen” in ruil voor geiten en koeien....ook omdat hij niet anders kon waarschijnlijk....armoede, honger....

.....B die zwanger werd (toen 14 nu 16jr), nadat ze haar lichaam verkocht in ruil voor eten......zij opende zich niet of amper, was wel vrolijk en altijd in de weer in huishouden en met haar zoontje.

.....M. die door de 2de man van haar moeder telkens opnieuw verkracht werd, voordat ze naar school mocht, telkens weer, daardoor zwanger van haar inmiddels geweldige zoontje, bijna 2, waar ze een moeizame relatie mee opbouwt....haar gedrag naar jongens/mannen is daardoor ws ook ontremd, waardoor ze tijdelijk niet op school mag komen. Ze wil hairdresser worden....veel met haar gesproken over toekomst.

.....M. die geen ouders meer had, zeer jong bij een tante kwam, de oom mishandelde haar steeds, een juf uit school nam haar daarom in huis, ze werd zwanger en kon daar niet meer blijven, (schaamte voor de buitenwereld) tehuis in en uit, tot dat ze zwanger nog in Fikia Dada kwam, waar ze een jaar geleden haar zoontje kreeg en waar ze nog steeds is en blijft totdat er een basis is om samen met haar zoontje zelfstandig te leven, een oom negeert de contacten en een oma is onvindbaar...heeft nooit familie of een echte thuis gehad, is heel lief voor haar zoontje en een supermama, was trouwens gescout om professioneel voetbalster te worden....helaas werd ze zwanger...voorlichting en anticonceptie is amper of niet aanwezig, nu wil ze ms wel vrachtwagenchauffeur worden...

.....S. 17 jr. nu, dochtertje van nog geen 2, geen vader gekend en moeder verliet haar toen ze nog geen jaar oud was. Is al die jaren tot ze zwanger werd opgevangen door een kennis uit de teavillage waar S. was achtergelaten, probeerde self abortion met kruiden, kwam in Fikia Dada zwanger en is nu een trotse mama die bijna klaar is met school; Fashion, zij is een echte fashionista en hoopt een business op te zetten met maken van prachtige Afrikaanse kleding.

....M is de laatst bijgekomen 17 jarige. Niet zwanger, maar mishandeld/verkracht door...en weggehaald uit de meest barre, armoedige omstandigheden thuis. Gesprekken met haar zijn nog volop gaande, beeld is nog niet geheel duidelijk, met haar was ik mee naar het ZH i.v.m. buikklachten. In de groep is ze sociaal en vrolijk, maar sluit zich als je 1 op 1 met haar bent.

Luisteren deed ze wel en knuffelen ook. Gaat vanuit Fikia Dada naar de middelbare school.

.....B. 18 nu, zoontje van 1, uit de slums van Limuru, moeder/vader overleden toen ze een kleuter was aan HIV, verjaagd door haar stiefmoeder, had seks met mannen voor eten, 7 mnd zwanger toen ze erachter kwam, probeerde zelf te aborteren met pillen en kruiden, woonde in erbarmelijke omstandigheden. Kwam eind v.d. zwangerschap in Fikia Dada, gaat naar school.

Verder spreken de foto’s en filmpjes voor zich. Woorden schieten tekort.

Dinsdag afscheid genomen en dat viel niet mee, voor hun niet, voor ons niet.

Voor altijd in ons hart......weer 11 plekjes bezet daar....

Jo

Meeslepend verslag! Top

Anita

Wat een verhalen!!
Wat goed dat jullie iets voor hun konden betekenen ❤️

Tracy van Rooyen

Wat een verhaal zeg 🥲🥲🥲kan je gewoon niet voorstellen maar gelukkig zijn er mensen net als jullie en de rest die hun willen helpen met liefde en plezier 😘

ineke

Het is niet te bevatten wat die meisjes allemaal doorstaan hebben in hun prille leven. En dan nu zo positief proberen de draad weer op te pakken. Met jullie geweldige hulp. Fantastisch hoor.

Imke

Ben er stil van ❤

Ank

Wat n heftige verhalen!
Maar wat n veerkracht ......

Annie

Hallo Carla.
Het is dat ik weet dat jij de verhalen verteld anders zou ik ze niet geloven .
Wat een leven voor deze jonge mensen.
Je doet geweldig werk groetjes Annie